Voor de lunch gebeuren meer arbeidsongevallen. Maar de ongelukken die plaatsvinden na de middagpauze hebben veel vaker een dodelijke afloop.
Dat blijkt uit onderzoek van de Universidad de Burgos. Onderzoeker Miguel A. Camino Lopez bekeek met zijn team ongevallen in de bouw tussen 1990 en 2002. 57,3 procent van het totale aantal arbeidsongevallen vond plaats tussen negen uur 's ochtends en een uur 's middags. 38 procent van de dodelijke ongelukken gebeurde in de ochtend. In de middaguren vond slechts 18,2 procent vanĀ alle ongelukken plaats, en maar liefst 29,4 procent van de dodelijke incidenten. Dit zogenaamde lunch effect werd eerder ook al waargenomen in Zweden en Denemarken.
Camino Lopez vindt dat werkgevers en werknemers de uitkomsten van het onderzoek ter harte moeten nemen en moeten betrekken bij het veiligheidsbeleid. 'Werknemers moeten worden gewezen op de risico's, en werkgevers moeten zorgen voor preventieve maatregelen.'
Werknemers denken dat het hoge aantal ongelukken wordt veroorzaakt door werkdruk, vermoeidheid en een gebrek aan vaardigheden. De onderzoekers leggen echter ook een verband met alcoholconsumptie tijdens de lunch.